Lego og micro:bitten

Lego har altid været “verdensmestre” i at lave klodser, hjul, tandhjul og skiver, der giver mulighed for at eksperimentere med mekaniske konstruktioner.

Med tilkøb af nogle få enheder til micro:bit, får man adgang til digital styring af Lego modellerne.

Herunder idéer til, hvordan Wukong board, geek motorer, Octopus Hunt sensoren og servomotorer kan benyttes i Lego modeller.

Forløb med afsæt i Lego Mindstorms sæt nr. 9797

På Østerhåbskolen har vi en del ældre Lego Mindstorms sæt (nummer 9797) stående i et Lego lokale.
Derfor tager Gunnar Lund og jeg afsæt i "lego klods" indholdet i disse sæt ved udarbejdelse af idéer til forløb, som kollegerne på skolen og rundt omkring i landet måske kan hente inspiration i.

Indhold af Lego Mindstorms sæt (nummer 9797)
Link til oversigt

Intro til Wukong boardet
Wukong boardet fra Elecfreaks er velegnet til digital styring af Lego modeller.
Dette materiale gennemgår kort disse funktioner i Wukong boardet:
- Motorstyring
- Lyseffekter med de indbyggede neopixels
- Lydeffekter med den indbyggede buzzer
- Brug af Octopus Hunt sensoren
- Servomotoren
Til alle forklaringer knyttes små programeksempler.

Eksperimenter med buggy
Materialet viser, hvordan man kan lave en enkel buggy med Lego.
Først eksperimenteres med præcisionskørsel med buggyen, og bagefter laves en fjernstyring med en ekstra micro:bit. Ved brug af Wukongboardets neopixels udstyres buggyen med retningsvisere.
Som ekstraopgave demonstreres en aktiv kofanger, der får buggyen til at bakke fri, hvis den støder ind i en forhindring.
LInk til materialet

En bil med servostyring
Materialet viser hvordan man kan lave en Lego-bil, der kan dreje ved hjælp af en lille servomotor.
Der vises også, hvordan Wukong boardets neopixels kan bruges til markering af frem og tilbagekørsel, og til sidst demonstreres hvordan man kan lave variabel hastighed.
Link til videovejledning

Lav en spirograf
En spirograf er "et værktøj, der giver brugeren mulighed for at tegne cyklisk buede kurver", resultatet bliver nogle flotte mønstre.
Spirografen kan laves med lego dele, to motorer, et wukong board og en micro:bit.
Når spirografen er bygget, kan man eksperimentere med ændringer i mønstret ved at justere motorhastighed og ved at flytte på omdrejningspunkterne til penneholderen.

Remskiver og maskinhammeren
Forsøg med en "prøvebænk", der giver mulighed for at eksperimentere med remskiver.Ved at bruge forskellige remskiver kan man sætte rotationshastigheden op eller ned.
Forløbet afsluttes med at lave en "gearkasse", der ændres til en maskinhammer, der kan trækkes af en elmotor og en micro:bit.
Videointroen viser en række eksempler på brug af remskiver bl.a. på Industrimuseet i Horsens.
Videointro til forløbet

Tandhjul i lange baner
Forskellige aksler og tandhjul placeres i en “prøvebænk”, så man kan tælle og beregne, hvad tandhjulenes størrelse betyder for omdrejningsfarten.
Opgavesættet viser bl.a., hvordan der forholdet mellem omdrejningstallene beregnes.
Til sidst måles omdrejningstallet med en sensor.
Link til videointro

Gearkassen
Her arbejdes videre med tandhjulene i en gearkasse med to gear. Som I forrige forløb skal brugerne tage stilling til forholdet mellem antal tænder på tandhjulene og omdrejningstal.
Og så ser man på, hvad gearvalget betyder for drejningsmomentet.
I videovejledningen gennemgåes konstruktion, forsøg med gearkassen og beregninger på forholdet mellem antal tænder og omdrejningstallet. Og så eksperimenteres med en kran, der tydeligt demonstrerer, hvad gearvalget betyder for drejningsmomentet.

Sesam - Luk dig op
En lego port åbnes på forskellige måder med micro:bitten: Med radiofjernstyring, radiofjernstyring med pinkode og sensorstyring, der åbner porten, når en vogn kører forbi.
Link til videointro

Vaskemaskinen
Simulering (efterligning) af en vaskemaskines funktioner med vasketromle, vandpumpe og indtag af vand og sæbe.
Til at holde styr på de mange processer benyttes bl.a. funktioner i programmeringen.
Link til videointro (bygget med dele fra lego sæt nr. 9689)

Forløb med afsæt i Lego sæt nr. 9689

Nedenstående forløb blev udarbejdet med lego materialer fra Lego sæt nr. 9689
Sættet forhandles ikke længere.

Indhold af Lego sæt nr. 9689
Link til oversigt

Lego og micro:bitten
Materialet indeholder en "Kom godt i gang" vejledning, der trin for trin viser, hvordan motorer tilkobles, og hvordan Wukong boardet benyttes til styring af motorer og tilslutning af sensorer.
Gunnar Lund har udarbejdet 4 materialer, der kan inspirere til brug af Lego og micro:bit:
- Tandhjul og fart
- Remskiver og fart
- Tandhjul i lange baner
- Vaskemaskinen
Vi har taget afsæt i Lego sæt 9689 "Enkle maskiner".

En buggy
Gunnar Lund har lavet en videovejledning, der viser, hvordan man med enkle midler kan lave og styre en buggy med få Lego dele, et Wukong board, to motorer og to Octopus Hunt sensorer.
Der benyttes to micro:bits
Link til videovejledningen