Bilbanen - Ikke kun for sjov

En bilbane kan bygges om, så den kontrolleres af micro:bits.
Det giver eleverne adgang til at eksperimentere med og diskutere digitale sikkerhedsløsninger, der måske kan overføres til "den rigtige verden".

Bilbane styring
Forløbet beskriver, hvordan man med simple midler ændrer tilslutningerne i en bilbane, så den kan styres af micro:bits.
Derefter laves et race styret af tilfældighedsfunktionen, og eleverne laver et system, der automatisk dæmper bilernes fart om natten.
Ekstraudstyr: Motordriverboard og bilbane

Bilbane kontakter
Forslag til konstruktion af papkontakter med kobbertape, der kan monteres på banen.
Micro:bits kan registrere, når en bil passerer papkontakten.
Programeksemplerne demonstrerer en omgangstæller, og hvordan man kan lave forskellige former for intelligent trafikstyring.
Ekstraudstyr: Motordriverboard og bilbane

Bilbane trafiklys
Forslag til montering af et trafiklys ved bilbanen med en idé til, hvordan bilens kørsel og trafiklyset synkroniseres.
Ekstraudstyr: Motordriverboard, bilbane, lysdioder eller trafiklys.

Bilbane - Flere hold
På opfordring nogle forslag til, hvordan ialt fire hold kan arbejde på bilbanen.