Nørdearkivet

Dette arkiv har fået titlen "Nørdearkivet".
I dette arkiv placeres forløb, som jeg af forskellige grunde har valgt (endnu) ikke at placere under de andre menuer på websitet.

De lærere, der ønsker rimelig let tilgængelig micro:bit inspiration til deres undervisning, behøver ikke at bruge tid her.
De lærere, der vil gerne vil "nørde" og hente ekstra inspiration, kan prøve at bladre i arkivet.

DFPlayer mini (Nyt jan. 2023)
Gunnar Lund har eksperimenteret med styring af lydmodulet DFPlayer mini fra micro:bitten.

I lydmodulet placeres et mikro SD kort med indspillede lydfiler. Herefter kan micro:bitten styre afspilning af de enkelte filer.

Videovejledningen forklarer, hvordan man tilslutter DFPlayer og efterfølgende kontrollerer den med programmeringsblokke fra en funktionspakke beregnet til formålet.

Link til videovejledning

Interaktive plancher
Med enkle midler kan man lave små "kontakter" på papir / karton, der kan forbindes til en micro:bit.
Det vil sige, at en planche kan gøres interaktiv.
De interaktive plancher kan selvsagt bruges i mange tværfaglige sammenhænge.

Vindmøllen (enkel version)
Simulering af produktion, oplagring og forbrug af vindmølleenergi.
Det næste eksempel er mere realistisk, men det stiller også større krav til forståelse af programmeringen - derfor denne enkle version.

Vindmøllen
Simulering af produktion, oplagring og forbrug af vindmølleenergi.

Solceller
Simulering af produktion, oplagring og forbrug af solcelleenergi.

Servomotorer

Montering af servomotorer
Hvordan forbindes en eller flere servomotorer til micro:bitten, når man også skal tage højde for, at brug af flere motorer kræver ekstra spændingstilslutning?
Her gennemgåes forskellige muligheder.

Servomotoren som viserinstrument
Eksempler på hvordan en servomotor kan fungere som viserinstrument.
Vi kommer rundt om så forskellige emner som humørbarometer(!), temperaturvisning og lysmåling.
En fin indgangsvinkel til arbejdet med servomotorer.

Lav "skralderobotter" med servomotorer
Vi laver interaktive micro:bit styrede robotter af hverdagsting.
Materialet er inspireret af oplæg fra Micro:bit Foundation.

En hjemmelavet robotarm
Lav en robotarm med servoer, ispinde og elastikker.
En enkel løsning der giver eleverne mulighed for at eksperimentere med en robotarm med 3 drejeled.

Servomotorer på flere måder
En række forløb i stigende sværhedsgrad med forslag til brug af servomotorer. Der benyttes op til 3 servomotorer i en konstruktion.
Her er bl.a. eksempler på brug af servomotoren som viserinstrument (temperatur), og en demonstration af, hvordan man kan lave en elastikkanon(!)

Neopixels

Neopixel intro
Forløbet gennemgår grundlæggende funktioner ift. styring af neopixels.
I alle eksempler benyttes en strip med 6 neopixels.

Smarte lysdioder - Neopixels
Mere info om neopixels.
IKKE let tilgængeligt, men kan bruges af lærerne til info og inspiration.

Mange lysdioder og lyd

Forløbene her kan give lærere og dygtige elever et indblik i, hvordan brugeren får adgang til flere kontaktpunkter på kantconnectorerne end pin 0, 1 og 2.

Styre op til 12 lysdioder
Et breakout board er et stik, der åbner mulighed for at forbinde micro:bitten med op til 12 lysdioder.
I forløbets afsnit tilføjes lysdioder gruppevis.
I sidste afsnit benyttes lysdioderne til termometervisning.
Link til forløbet

Spil med lyd og lysdioder
Eksempler på spil, der benytter lyd og lysdioder.
I starten af forløbet demonstreres, hvordan micro:bitten programmeres til at spille små melodier.