Forslag til tværfaglige forløb

Spildesign
Eleverne skal i grupper designe et spil med afsæt i disse betingelser:
- Spillet skal "styres" af en eller flere micro:bits
- Der skal benyttes en form for spillebrikker og evt. et spillebræt
- Micro:bitten skal indbygges i et panel, med superkort info om spillereglerne
Forløbet er som udgangspunkt udarbejdet til en 5. klasse, der skulle designe spillebrikkerne med en laserskærer, men brikkerne kan selvfølgelig laves på mange andre måder. Forløbets bærende idé er udvikling og design af spillet.
Link til materialet

Berøringsfri "kontakt" til en interaktiv udstilling
Brug micro:bittens lyssensor til at lave en berøringsfri og dermed coronasikker "kontakt", der kan bruges, hvis man vil lave en interaktiv micro:bit udstilling i en montre.
Det færdige program tager højde for, at lysniveauet i udstillingens omgivelser kan ændre sig hen over dagen.
Forløbet giver også et par eksempler på, hvad man kan placere i en interaktiv udstilling.
Link til materialet

Tiny houses - Teknologi
Forslag til brug af micro:bit teknologi, der kan indbygges i modelhuse.
Materialet indeholder forslag til brug af lysdioder, afstandssensor, neopixels, servomotorer, water:bit samt micro:bits indbyggede lyssensor til efterligning (simulering) af solceller.
Link til materialet

Eventyrlige ZIP Halo neopixels
ZIP Halo neopixel ringen bruges som "scene"- og effekt-belysning i tableauer, som eleverne bygger ind i papkasser.
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
Det demonstreres, hvordan man kan planlægge og lave lyssætning til et lille "hjemmekomponeret" eventyr.
Et fint tværfagligt forløb, hvor fagene dansk, billedkunst, håndværk og design samt natur/teknologi tilgodeses.
Link til forløbet

Eventyrlige ZIP Halo neopixels v2
ZIP Halo neopixel ringen bruges som "scene"- og effekt-belysning i tableauer, som eleverne bygger ind i papkasser.
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
Det demonstreres, hvordan man kan planlægge og lave lyssætning til et lille "hjemmekomponeret" eventyr.
Et fint tværfagligt forløb, hvor fagene dansk, billedkunst, håndværk og design samt natur/teknologi tilgodeses.
I denne reviderede version af forløbet benyttes funktioner til styring af lyset mhp. at forenkle elevernes adgang til at lave deres egen lyssætning.
Link til forløbet