Forslag til tværfaglige forløb

Spildesign
Eleverne skal i grupper designe et spil med afsæt i disse betingelser:
- Spillet skal "styres" af en eller flere micro:bits
- Der skal benyttes en form for spillebrikker og evt. et spillebræt
- Micro:bitten skal indbygges i et panel, med superkort info om spillereglerne
Forløbet er som udgangspunkt udarbejdet til en 5. klasse, der skulle designe spillebrikkerne med en laserskærer, men brikkerne kan selvfølgelig laves på mange andre måder. Forløbets bærende idé er udvikling og design af spillet.
Link til materialet

Berøringsfri "kontakt" til en interaktiv udstilling
Brug micro:bittens lyssensor til at lave en berøringsfri og dermed coronasikker "kontakt", der kan bruges, hvis man vil lave en interaktiv micro:bit udstilling i en montre.
Det færdige program tager højde for, at lysniveauet i udstillingens omgivelser kan ændre sig hen over dagen.
Forløbet giver også et par eksempler på, hvad man kan placere i en interaktiv udstilling.
Link til materialet

Tiny houses - Teknologi
Forslag til brug af micro:bit teknologi, der kan indbygges i modelhuse.
Materialet indeholder forslag til brug af lysdioder, afstandssensor, neopixels, servomotorer, water:bit samt micro:bits indbyggede lyssensor til efterligning (simulering) af solceller.
Link til materialet

Eventyrlige ZIP Halo neopixels
ZIP Halo neopixel ringen bruges som "scene"- og effekt-belysning i tableauer, som eleverne bygger ind i papkasser.
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
Det demonstreres, hvordan man kan planlægge og lave lyssætning til et lille "hjemmekomponeret" eventyr.
Et fint tværfagligt forløb, hvor fagene dansk, billedkunst, håndværk og design samt natur/teknologi tilgodeses.
Link til forløbet

Eventyrlige ZIP Halo neopixels v2
ZIP Halo neopixel ringen bruges som "scene"- og effekt-belysning i tableauer, som eleverne bygger ind i papkasser.
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
Det demonstreres, hvordan man kan planlægge og lave lyssætning til et lille "hjemmekomponeret" eventyr.
Et fint tværfagligt forløb, hvor fagene dansk, billedkunst, håndværk og design samt natur/teknologi tilgodeses.
I denne reviderede version af forløbet benyttes funktioner til styring af lyset mhp. at forenkle elevernes adgang til at lave deres egen lyssætning.
Link til forløbet

ZIP Halo neopixelringen - Kom godt i gang (Nyt august '21)
Udarbejdet til de hold eller grupper, der ønsker at fordybe sig i ZIP Halo neopixelringen.
Vi ser nærmere på, hvordan man adresserer de enkelte neopixels i ringen med brug af tællerløkker, og vi ser også på, hvordan man blander sine egne farver.
Link til forløbet

Lav spil med wappsto:bit 1 (Nyt august '21)
Eftersom data fra wappsto:bit sendes til et website, der kan vises på en større skærm, åbner det nye spændende muligheder for at udvikle spil til micro:bitten.
I dette forløb vises eksempler på tre forskellige reaktionsspil med wappsto:bit. Én person kan spille ad gangen, men flere kan følge med i resultaterne på skærmen, så flere motiveres til at teste deres reaktionstid på skift.
Link til forløbet

Quiz master med wappsto:bit (Nyt august '21)
Denne video forklarer, hvordan man kan lave en quiz-master ved hjælp af et antal Micro:bits og en Wappsto:bit.
Videovejledning udarbejdet af Gunnar Lund.
Link til materialet

Tæl kunder med PIR og wappsto:bit (Nyt august '21)
Ved hjælp af 2 PIR-sensorer, 2 Micro:bits og en Wapsto:bit vises en opstilling, der kan styre hvor mange kunder, der er inde i en butik.
Idéen kan evt. bruges ift. et projektbaseret forløb.
Videovejledning udarbejdet af Gunnar Lund.
Link til materialet

Tøm skraldespande med wappsto:bit (Nyt august '21)
Ved hjælp af 5 Micro:bits samt en Wappsto:bit efterligner videoen et system, hvor skralde-spandene selv beder om at blive tømt, når de er fyldte.
Videovejledning udarbejdet af Gunnar Lund.
Link til materialet