Forslag til tværfaglige forløb

AI billedgenkendelse (Nyt december 2023)
AI (Artificial Intelligence) betyder kunstig intelligens.
Dette materiale viser, hvordan I kan eksperimentere med kunstig intelligens ift. billedgenkendelse.
På websitet "Teachable Machine" lærer programmet at genkende nogle objekter.
På websitet "AI Training" bruges indlæringen fra "Teachable Machine" til at genkende objekterne og sende data videre til en micro:bit, der kan reagere på inputtet.

Spildesign
Eleverne skal i grupper designe et spil med afsæt i disse betingelser:
- Spillet skal "styres" af en eller flere micro:bits
- Der skal benyttes en form for spillebrikker og evt. et spillebræt
- Micro:bitten skal indbygges i et panel, med superkort info om spillereglerne
Forløbet er som udgangspunkt udarbejdet til en 5. klasse, der skulle designe spillebrikkerne med en laserskærer, men brikkerne kan selvfølgelig laves på mange andre måder. Forløbets bærende idé er udvikling og design af spillet.
Link til materialet

Reaktionstid målt med Nezha og micro:bit
I den indledende opstilling skal man reagere på, at en dør åbnes af en servomotor. Senere udvides opstillingen, så man kun skal reagere, hvis en grøn lysdiode lyser og ikke, hvis en rød lysdiode lyser.
Ud over en Micro:bit skal man bruge Nezha Inventors´s kit for micro:bit.
En fin spilidé der evt. kan laves af elever, der ønsker at fordybe sig i arbejdet med Nezha og micro:bit.
Link til videovejledning udarbejdet af Gunnar Lund

Berøringsfri "kontakt" til en interaktiv udstilling
Brug micro:bittens lyssensor til at lave en berøringsfri og dermed coronasikker "kontakt", der kan bruges, hvis man vil lave en interaktiv micro:bit udstilling i en montre.
Det færdige program tager højde for, at lysniveauet i udstillingens omgivelser kan ændre sig hen over dagen.
Forløbet giver også et par eksempler på, hvad man kan placere i en interaktiv udstilling.

Tiny houses - Teknologi
Forslag til brug af micro:bit teknologi, der kan indbygges i modelhuse.
Materialet indeholder forslag til brug af lysdioder, afstandssensor, neopixels, servomotorer, water:bit samt micro:bits indbyggede lyssensor til efterligning (simulering) af solceller.

Eventyrlige ZIP Halo neopixels
ZIP Halo neopixel ringen bruges som "scene"- og effekt-belysning i tableauer, som eleverne bygger ind i papkasser.
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
Det demonstreres, hvordan man kan planlægge og lave lyssætning til et lille "hjemmekomponeret" eventyr.
Et fint tværfagligt forløb, hvor fagene dansk, billedkunst, håndværk og design samt natur/teknologi tilgodeses.

Eventyrlige ZIP Halo neopixels v2
Der tages stadig afsæt i HC Andersens eventyr "Fyrtøjet".
I denne reviderede version af forløbet benyttes funktioner til styring af lyset mhp. at forenkle elevernes adgang til at lave deres egen lyssætning.

ZIP Halo neopixelringen - Kom godt i gang
Udarbejdet til de hold eller grupper, der ønsker at fordybe sig i ZIP Halo neopixelringen.
Vi ser nærmere på, hvordan man adresserer de enkelte neopixels i ringen med brug af tællerløkker, og vi ser også på, hvordan man blander sine egne farver.

Lav spil med wappsto:bit 1
Eftersom data fra wappsto:bit sendes til et website, der kan vises på en større skærm, åbner det nye spændende muligheder for at udvikle spil til micro:bitten.
I dette forløb vises eksempler på tre forskellige reaktionsspil med wappsto:bit. Én person kan spille ad gangen, men flere kan følge med i resultaterne på skærmen, så flere motiveres til at teste deres reaktionstid på skift.

Quiz master med wappsto:bit
Denne video forklarer, hvordan man kan lave en quiz-master ved hjælp af et antal Micro:bits og en Wappsto:bit.
Link til materialet

Tæl kunder med PIR og wappsto:bit
Ved hjælp af 2 PIR-sensorer, 2 Micro:bits og en Wapsto:bit vises en opstilling, der kan styre hvor mange kunder, der er inde i en butik.
Idéen kan evt. bruges ift. et projektbaseret forløb.

Tøm skraldespande med wappsto:bit
Ved hjælp af 5 Micro:bits samt en Wappsto:bit efterligner videoen et system, hvor skralde-spandene selv beder om at blive tømt, når de er fyldte.

Lego og micro:bitten
Med tilkøb af ganske få enheder til micro:bitten er det muligt at koble micro:bitten sammen med mekaniske Lego konstruktioner, så konstruktionerne kan styres digitalt.
Materialet indeholder en "Kom godt i gang" vejledning, der trin for trin viser, hvordan motorer tilkobles, og hvordan Wukong boardet benyttes til styring af motorer og tilslutning af sensorer.
Gunnar Lund har udarbejdet 4 materialer, der kan inspirere til brug af Lego og micro:bit:
- Tandhjul og fart
- Remskiver og fart