Info

04-12-2020

Gunnar Lund har eksperimenteret med mikrofonen i micro:bit v2.
Han har bl.a. lavet et "klappometer"!

Se under "Tips" - "Byg selv"

04-12-2020

Gunnar Lund har lavet en fin vejledning til en sorteringsslidske, der kan sortere metal fra andre materialer.

Se under "Tips" - "Byg selv"

02-11-2020

Et møde mellem to forskellige verdener:

Den billige micro:bit kender vi som den "rå" mikroprocessor, der er forsynet med nogle få inputsensorer og et simpelt display. Via kantconnectorerne i bunden er der adgang til at tilslutte andre input- og outputmoduler.

De dyre LittleBits sæt indeholder input- og outputmoduler, strømforsyning, forbindelsesmoduler samt diverse tilbehør.
Modulerne forbindes med små magneter. Brugerne kan lynhurtigt afprøve en masse forskellige måder at forbinde modulerne på. Modulerne tager ikke skade, selv om de forbindes forkert.

Med micro:bit adapteren til LittleBits kan eleverne udfordres til at tage stilling til, hvilken forskel en mikroprocessor kan gøre ift. elektronisk måling og styring.

Se under "Forløb" - "MB og LittleBits".

25-09-2020

En del skoler anskaffer i dag laserskærere.
Laserskæreren kan blandt meget andet benyttes til at lave paneler og andet tilbehør til micro:bitten. Derfor dette menupunkt med vejledninger og idéer til, hvordan laserskæreren kan supplere arbejdet med micro:bits.
Mine erfaringer med laserskærere skyldes primært mit arbejde på Østerhåbskolen. Derfor linkes bl.a. til vejledninger, som jeg har udarbejdet til skolen.

Se under "Tips" - "Laserskærer"

16-09-2020

Brug micro:bittens lyssensor til at lave en berøringsfri og dermed coronasikker "kontakt", der kan bruges, hvis man vil lave en interaktiv micro:bit udstilling i en montre.
Det færdige program tager højde for, at lysniveauet i udstillingens omgivelser kan ændre sig hen over dagen.
Forløbet giver også et par eksempler på, hvad man kan placere i en interaktiv udstilling.

Man kan vælge blot at bruge det færdige program, men forløbet indeholder også forslag til, hvordan man kan gå ind og analysere på micro:bittens måledata, der er behæftet med en vis usikkerhed. Eleverne skal tage stilling til, hvordan man kan imødegå denne måleusikkerhed i programmeringen.

Se under "Forløb" - "Tværfagligt".