Info
Et bud på et forløb, der kan bruges i fysik/kemi eller evt. tværfagligt i udskolingen.
Eleverne skal arbejde med farvegenkendelse med enviro:bit, hvorefter de med et nezha board, en servomotor og lego byggeelementer
laver en farvesorteringsrobot.
Gennem egne eksperimenter erfarer de, hvordan procesrobotter fremstilles i et samarbejde mellem digitale og mekaniske teknologier.
Forløbet bør suppleres med et besøg hos en virksomhed, der kan
vise rigtige procesrobotter og give anledning til en snak om spændende erhvervsuddannelser.
Forløbet er lavet som en videovejledning i tre dele med links til micro:bit programmer og link til notesark, der skal bruges ift. eksperimenter med
farveanalyse.
Direkte link til første videovejledning - Herfra kan I linke til de øvrige.
Videoen viser, hvordan man kan lave en gearkasse af Nezha-sættet, og hvordan man kan måle omdrejningstallet med en sensor.
Til sidst ombygges konstruktionen til en kran, der kan illustrere fænomenet drejningsmoment.
Konstruktionen er bygget med dele fra "Nezha Inventor's Kit".
Se under "Temaer" - "Nezha og MB"
Videoen viser, hvordan man kan bygge forskellige, primitive robotter med Nezha Inventor´s kit for micro:bit. Robotterne kan lære nogle bevægelser, som de senere kan gentage ud fra data, der gemmes i Micro:bitten. Ud over Nezha-sættet skal man bruge en Micro:bit - helst version 2, samt en ekstra servomotor.
Se under "Temaer" - "Nezha og MB"
Med Smart AI Lens får man adgang til at eksperimentere med mønstergenkendelse, farvegenkendelse og ansigtsgenkendelse.
Arbejdet med materialet giver indblik i de muligheder og udfordringer, der ligger i denne form
for kunstig intelligens. Og så kan det give afsæt for en debat om etikken ift. brug af ansigtsgenkendelse.
Se under "Temaer" - "Nezha og MB"